Tak to już bywa, że wiele ważnych odkryć naukowych jest dokonywanych niejako „przy okazji” różnego rodzaju inwestycji. Badania archeologiczne prowadzone w ciągu ostatnich kilkunastu lat podczas budowy sieci autostrad doprowadziły nie tylko do rozwoju wielu archeologicznych instytucji i prywatnych firm, ale przede wszystkim przyniosły potężną porcję znalezisk i danych do naukowych analiz. Okazało się, że autostrada i archeologia to doskonałe połączenie!
Po 4 latach wraca do Krakowskiego Muzeum Archeologicznego wystawa czasowa pt. Archeologiczna autostrada -wykopaliska przy wielkich inwestycjach drogowych pod Krakowem. To ważne wydarzenie muzealne ponieważ wystawę, będącą wspólnym dziełem Krakowskiego Zespołu do Badań Autostrad i MAK, zaprezentowano w
11 muzeach w całej Polsce a obejrzało ją ponad 35 tys. zwiedzających. Autorami wystawy są Justyna Rodak oraz Albert Zastawny.
Wśród ponad 600 prezentowanych na wystawie przedmiotów znajdują się między innymi takie niezwykłe zabytki jak gliniana figurka kobiety sprzed 7500 lat odkryta w Modlnicy, amfora gliniana sprzed 6500 lat znaleziona w Targowisku, a także skarb złożony z ponad 50 ozdób (bransolet, szpil, zawieszek, guzów oraz napierśnika), ukryty około 2700-2800 lat temu na terenie dzisiejszej miejscowości Aleksandrowice czy biżuteria młodej kobiety pochowanej około 2900 lat temu na terenie dzisiejszego Krakowa Bieżanowa. Miłośnicy militariów będą zachwyceni wyposażeniem celtyckiego wojownika z Aleksandrowic.
Wystawa będzie dostępna dla zwiedzających od 26 lipca do 23 października br. w siedzibie Muzeum przy ul. Poselskiej 3 w Krakowie
„Archeologiczna autostrada” opowiada o jednym z największych w historii polskiej archeologii przedsięwzięć badawczych, jakim były wykopaliska wyprzedzające realizację wielkich inwestycji drogowych w Polsce z lat 1997-2010. Ekspozycja przybliża jeden z odcinków autostrady A-4, łączącej Kraków z Tarnowem, przebiegający przez obszary zaliczane do najintensywniej zasiedlonych terenów pradziejowej Europy. Prace wykopaliskowe prowadzone na niespotykaną wcześniej skalę dostarczyły olbrzymiej ilości nowych źródeł. Przebadano ponad 170 stanowisk archeologicznych, ze śladami pradziejowego i nowożytnego osadnictwa, z czego 121 w rejonie Krakowa. Badania prowadzone były na podstawie umowy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a wcześniej Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad przez Krakowski Zespół do Badań Autostrad, powołany na podstawie porozumienia między Instytutem Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk, Muzeum Archeologicznym w Krakowie i Uniwersytetem Jagiellońskim.
Obok najważniejszych dla nauki rezultatów badań wykopaliskowych oraz prezentacji znalezisk, z których najstarsze liczą 15 tys. lat, a najmłodsze pochodzą z XIX w., jednym z głównych celów realizacji wystawy było przybliżenie archeologicznych metod odkrywania i badania śladów pradziejowego osadnictwa. Wybrane znaleziska można „obserwować” od momentu ich odkrycia w ziemi, poprzez prace zabezpieczające i konserwatorskie, aż po wyeksponowanie w gablocie. Finalnym etapem tej drogi są rekonstrukcje komputerowe i fotograficzne osób, biżuterii, broni, a także grobów, domów, studni i pieców garncarskich z czasów ich użytkowania przed wiekami i tysiącleciami. Prezentowane tu zdjęcia przenoszą nas na wykopaliska, a rekonstrukcje daleko w przeszłość.Albert Zastawny (z opisu wystawy)
Autorzy o wystawie
Gdyby jeszcze archeolodzy wzorem budowlańców korzystali z koparek czy mat. wybuchowych, a nie grzebali się tak..
to przestali by być naukowcami…nauka wymaga czasu i cierpliwości… 😉